Mindfulness

Heladu.nu rekommenderar:
Utöva mindfulness!
Att vara medveten om och leva i nuet är en av nyklarna till välmående! Mindfulness är en teknik som hjälper dig att göra just de.

Nedan finns länkar till några av de bästa svenska böcker och ljudböcker som kommer lära dig mindfulness.

[kleo_divider type=”short” icon=”star-half-alt” icon_size=”large”]

Mindfulness för Nybörjare

Format:Ljudbok
Författare:Ola Schenström

Mindfulness för nybörjare är tänkt för dig som känner dig stressad, har ont om tid men är nyfiken vad mindfulness kan göra för ditt
välmående.

Därför har vi kortat med övningarna till bara 5-10 minuter, samtidigt som du får en hel introduktions-CD som du kan lyssna på i bilen t.ex när du på väg till jobbet.

CD 1 – Introduktionsskivan
Introduktionsskivan ger dig en bra grund för att förstå vad mindfulness är, vad som sker i din kropp och hjärna. Du kommer förstå varför mindfulness fungerar så väl för de som lider av stress, sömnbesvär och kronisk smärta – samtidigt som man ökar livskvalitén i övrigt. Man blir mer medveten om den enda stund vi egentligen har, vilket är just nu.
CD 2 – Övningsskivan
Övningsskivan ger dig små korta blandade övningar på 5-10 minuter som du kan göra när du kan ta dig tiden. Perfekt som ett smakprov till mindfulness och meditation.

[kleo_divider type=”short” icon=”star-half-alt” icon_size=”large”]

Mindfulness i Vardagen

Format: Bok med medföljande ljudbok
Författare:Ola Schenström

Grundboken i mindfulness. Förord av Jon Kabat-Zinn (grundaren till mindfulness).
Cd-skiva medföljer!

Mindfulness är träning i att vara närvarande i nuet. Ett österländskt sätt att förhålla sig till livet som motverkar oro och stress. Mindfulness i vardagen är en efterlängtad introduktion till detta förhållningssätt som på kort tid blivit populärt i Sverige. 

Mindfulness i vardagen utgår Ola Schenström från vardagssituationer och beskriver hur vi kan lära oss att se dem på ett nytt sätt, tänka om och göra kloka val genom att vara medvetet närvarande. Genom övningar och praktisk handledning blir boken en följeslagare, från det att vi vaknar på morgonen tills vi somnar på kvällen.

Ola Schenström är idag den enda läkaren i Sverige som enbart arbetar med mindfulness inom vården. Han är utbildad av mindfulness grundare Jon Kabat-Zinn och är en av Sveriges främsta experter på området.

[kleo_divider type=”short” icon=”star-half-alt” icon_size=”large”]

Bli fri från din rädsla med hjälp av mindfulness

Format:Bok
Författare: Thich Nhat Hahn

Den välkände mindfulnessmästaren Thich Nhat Hanh utforskar i den här boken ursprunget till rädsla och erbjuder vägledning, råd och rutiner för att hantera den ofta skadliga närvaron av oro och obehag som kan begränsa våra liv.
I Bli fri från din rädsla med hjälp av mindfulness visar författaren oss vägen till ro, lycka och frihet genom att lära ut hur vi kan handskas med vår rädsla.
Harmoni och lugn kommer inte av att vi håller tillbaka våra känslor, man måste målmedvetet leva i ett uppmärksamt och medvetet sinnestillstånd. Endast på detta sätt kan vi identifiera smärtkällan som är upphov till vår rädsla, och avlägsna problemets rot. När vi inte hålls fast i rädslans grepp kan vi omfamna livets gåvor.

[kleo_divider type=”short” icon=”star-half-alt” icon_size=”large”]

Information Mindfulness:

Mindfulness eller Medveten närvaro innebär att öva på att avsiktligt vara medveten om det som händer i nuet. Därutöver försöker man att inte värdera och döma det man upplever i nuet, utan bara observera och beskriva sin upplevelse.

Träning i medveten närvaro tränar koncentration och uppmärksamhet och tanken är att det ger oss större möjlighet att påverka det enda som vi faktiskt kan påverka -nuet. Medveten närvaro skiljer sig från att automatiskt reagera på det som händer oss och styras av tankar och känslor, benämnt som att gå på ”autopilot”. Träning i medveten närvaro används ofta i psykoterapi för personer som lider av t.ex. stress, ångest och nedstämdhet. När man är stressad och har ångest tänker man ofta på det som kommer hända i framtiden, man oroar sig för det som inte ännu har hänt istället för att vara i nuet. Vid nedstämdhet är det vanligt att man ältar det som redan har hänt och är heller inte i nuet.

Mindfulness kommer öka ditt välmående!

Kontakta oss

Har du några frågor så hör gärna av dig

Sending

©Heladu.nu

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?